דף הבית | אודות | תחומי עיסוק | תביעות בטיפולנו | חזון וערכים | שאלות ותשובות | מידע מקצועי | לקוחות כותבים | צור קשר

שם מלא
אימייל
טלפון

פטור ממס הכנסה

בישראל חיים אנשים רבים הסובלים מבעיות רפואיות שמקורן במחלות מולדות, מחלות שהתפתחו במהלך החיים או בתאונות. חלק מאותם האנשים עובד למרות בעיותיו הרפואיות. חלקם אינו יכול לעבוד והכנסתו הינה מפנסיה ו/או מתשלומים מחברת ביטוח או קרן  פנסיה עבור אבדן כושר עבודה.

בין אם הכנסתם של אנשים אלה הינה מעבודה ובין אם מפנסיה או קצבה בגין אבדן כושר עבודה, הם משלמים מידי חודש מס הכנסה (באם ההכנסה מגיעה למדרגת המס הראשונה).

מי שעונה על הקריטריונים עפ"י פקודת מס הכנסה יכול לקבל פטור מתשלום מס הכנסה עד לתקרת הכנסה של כחצי מיליון ₪ לשנה.

מדובר בפטור ממס הכנסה בסכומים משמעותיים,. עבור חלק מדובר במאות שקלים מידי חודש ועבור אחרים מדובר באלפי שקלים מידי חודש.

חשוב לזכור שמי שעומד בקריטריונים לפטור ממס הכנסה יכול להיות שהוא זכאי לפטור רטרואקטיבית. כלומר, יתכן שהפטור יינתן גם לשנים אחורנית. ניתן לקבל החזר ממס לתקופה של עד 6 שנים רטרואקטיבית/אחורנית. המס מוחזר בצירוף הפרשי ריבית והצמדה, כך שמדובר בסכומים משמעותיים.

הפטור ממס ניתן לזכאים גם מהכנסה מריבית ומשכר דירה בהתאם לתקרה הקבועה בחוק.

פטור ממס הכנסה יכול להינתן לצמיתות (כלומר לכל החיים) או לתקופה מוגבלת  בת 185 ימים לפחות (ימים רצופים). משמעות הדבר הינה שגם מי שהחלים ממחלה או מתאונה יתכן ויהיה זכאי לפטור לתקופה זמנית.

מי זכאי לפטור ממס הכנסה מסיבה רפואית?

- עיוור;

- מי שוועדה רפואית קבעה שנכותו הינה בשיעור 100% לתקופה של 185 ימים לפחות;

- מי שוועדה רפואית קבעה שנכותו הינה בשיעור 90% לפחות לפי חישוב מיוחד לתקופה של 185 ימים לפחות;

לאיזה וועדה רפואית הכוונה?

בהתאם לחוק ניתן להגיש בקשה להיבדק בפני וועדה רפואית לעניין פטור רפואי ממס הכנסה. הוועדה הרפואית הינה מטעם מס הכנסה, אך היא מתקיימת במשרדי המוסד לביטוח לאומי בסניף הקרוב למקום המגורים של המבקש.

בנוסף, יש אנשים שנקבעה להם נכות ע"י וועדות רפואיות במסגרת חוקים אחרים, כלומר לא וועדות מטעם מס הכנסה, וגם הם יהיה זכאים לפטור ממס באם נקבעו אחוזי הנכות שפורטו לעיל.

להלן פירוט הוועדות הרפואיות לפי החוקים האחרים:

- וועדה רפואית במסגרת נכות כללית לפי חוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב], תשנ"ה – 1995

- וועדה רפואית במסגרת נפגעי עבודה לפי חוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב], תשנ"ה - 1995

- וועדה רפואית לפי חוק הנכים (תגמולים ושיקום) [נוסח משולב], תשי"ט -1959

- וועדה רפואית לפי חוק נכי המלחמה בנאצים, תשי"ד – 1954

- וועדה רפואית לפי חוק נכי רדיפות הנאצים, תשי"ז – 1957

- וועדה רפואית לפי חוק התגמולים לנפגעי פעולות איבה, תש"ל- 1970

- וועדה רפואית לפי חוק לפיצוי נפגעי גזזת, התשנ"ד – 1994

פטור ממס הכנסה הינו הטבה משמעותית ביותר, בין אם  מדובר בפטור בסך של מאות שקלים בחודש ובין אם מדובר בפטור של אלפי שקלים לחודש. כמו-כן, במקרים רבים ניתן לקבל פטור רטרואקטיבי, אשר יקנה החזר מס לתקופה של עד 6 שנים. במצב זה מקבלים למעשה סכום חד פעמי משמעותי עבור העבר.
רוב האנשים אינם בקיאים בחוק, ולכן  כדאי להתייעץ עם עו"ד העוסק בתחום נזקי גוף וביטוח לאומי וכך לשפר את הסיכוי לקבל את הפטור.

© כל הזכויות שמורות למשרד עורכי דין אורנה זיסמן.
אין להעתיק, לשכפל, להציג בפומבי, לתרגם, לשדר בכל אמצעי שהוא את התכנים המופיעים באתר זה ללא קבלת אישור מראש ובכתב מעו"ד אורנה זיסמן.
המידע באתר זה אינו מהווה ייעוץ משפטי ואינו בא להחליף ייעוץ משפטי. לפיכך, מי שיחליט על דעתו להסתמך על התכנים באתר עושה זאת על אחריותו בלבד.
כתיבת התכנים נעשתה בלשון זכר מטעמי נוחות בלבד. לפיכך, בכל מקום בו נעשה שימוש בלשון זכר הכוונה היא גם לנקבה.